Prof. Dr. Michael Schuler
Prof. Dr. Michael Schuler
kurzer Lebenslauf
seit 2020 | Professor für Forschungsmethoden in den Gesundheitsberufen an der Hochschule für Gesundheit Bochum |
seit 2019 | Wissenschaftlicher Mitarbeiter am Institut für Klinische Epidemiologie und Biometrie an der Universität Würzburg |
2006-2019 | Wissenschaftlicher Mitarbeiter, Abteilung Medizinische Psychologie und Psychotherapie, Medizinische Soziologie und Rehabilitationswissenschaften, Universität Würzburg |
2019 | Habilitation für Medizinische Psychologie und Rehabilitationswissenschaften, Erhalt der Venia Legendi, Medizinische Fakultät der Universität Würzburg |
2016-2019 | Klinischer Psychologe in der Klinik und Poliklinik für Psychiatrie, Psychosomatik und Psychotherapie, Universitätsklinikum Würzburg |
2014 | Promotion zum Dr. phil. (summa cum laude) an der Univ. Freiburg |
Seit 2006 | Ausbildung zum Psychologischen Psychotherapeuten |
2006-2016 | Lehrkraft für Psychologie an der Berufsfachschule für Logopädie Würzburg (Nebenberuflich) |
2004-2006 | Methodenberater im Forschungs- und Methodenberatungsunternehmen „Method-Consult“ |
1996-2004 | Studium der Psychologe an der Universität Heidelberg (Diplom) |
wissenschaftliche Schwerpunkte
Evaluation bestehender und Entwicklung neuer Versorgungsformen für Patienten mit chronischen Erkrankungen, Psychologische Aspekte chronischer Krankheiten, Entwicklung und psychometrische Prüfung von Patient Reported Outcome Measures
Hauptpublikationen der letzten Jahre
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Ein "Blaufeuer" für psychisch belastete Erwerbstätige - wird die Zielgruppe erreicht?. In: Deutsche Rentenversicherung, editor. 32. Rehabilitationswissenschaftliches Kolloquium. Deutscher Kongress für Rehabilitationsforschung, "Veränderungskultur fördern - Teilhabe stärken - Zukunft gestalten". Hannover: DRV-Schriften; 2023. pp. 363-5..
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Projekt „Systemisches Eingliederungsmanagement bei Menschen mit psychischen Beeinträchtigungen“ (SEMPsych) – die „Blaufeuer“-Intervention für Erwerbstätige mit psychischer Belastung: Zugangs-, Prozess- und Ergebnisevaluation. Gesundheitswesen [Internet]. 2023;85(08/09):[234]. Available from: http://www.thieme-connect.de/products/ejournals/abstract/10.1055/s-0043-1770543.
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Negative association between fatigue and signs of sleep apnoea in patients after COVID-19. ERJ Open Res. 2022;8(4)..
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Experiences of family caregivers 3-months after stroke: results of the prospective trans-regional network for stroke intervention with telemedicine registry (TRANSIT-Stroke). BMC Geriatrics [Internet]. 2022;22(1):228. Available from: https://doi.org/10.1186/s12877-022-02919-6.
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Das Blaufeuer-Beratungsangebot für Menschen mit psychischen Beeinträchtigungen und beruflichen Belastungen. In: Stein R KHW, editor. Psychische Belastungen in der Berufsbiografie, interdisziplinäre Perspektiven. Bielefeld: WBV-Publikation; 2022. pp. 223-31. (Reihe Teilhabe an Beruf und Arbeit)..
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Blaufeuer - Der unabhängige Lotse bei psychischen Belastungen am Arbeitsplatz. In: Giesert M RT, editor. Mit psychischer Beeinträchtigung umgehen (anstatt sie zu umgehen). Betriebliches Eingliederungsmanagement/BEM. Hamburg: VSA-Verlag; 2022. pp. 206-15..
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Patient-reported outcome measures 3 and 6 months after pulmonary rehabilitation following COVID-19. European Respiratory Journal [Internet]. 2022;60(suppl 66):1853. Available from: http://erj.ersjournals.com/content/60/suppl_66/1853.abstract.
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Cost-Effectiveness of Pulmonary Rehabilitation in Patients With Bronchial Asthma: An Analysis of the EPRA Randomized Controlled Trial. Value Health. 2021;24(9):1254-62..
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Sozialmedizinischer Status von COPD Patienten 12 Monate nach stationärer Rehabilitation. Pneumologie. 2021;75(S 01):S41..
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Increased rates of obstructive sleep apnea (OSA) in COVID-19-patients. European Respiratory Journal. 2021;58(suppl 65):PA2081..
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Obstruktive Schlafapnoe (OSA) bei Patienten in pneumologischer Rehabilitation nach COVID-19. Pneumologie. 2021;75(S 01):FV664..
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Pneumologische Rehabilitation bei Post-Covid-19-Patienten: Erfahrungen und Kurzzeitbehandlungsergebnisse. Pneumologie. 2021;75(S 01):S51..
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Effectiveness of a Three-Week Inpatient Pulmonary Rehabilitation Program for Patients after COVID-19: A Prospective Observational Study. Int J Environ Res Public Health. 2021;18(17)..
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In-Patient Pulmonary Rehabilitation to Improve Asthma Control–A Randomized Controlled Study (EPRA, Effectiveness of Pulmonary Rehabilitation for Patients with Asthma). Dtsch Arztebl Int. 2021;118(3):23-30..
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Decreased mental health, quality of life, and utilization of professional help in cancer patients with unexpressed needs: A longitudinal analysis. Psycho-Oncology [Internet]. 2021;31(5):725-34. Available from: https://doi.org/10.1002/pon.5856.
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Long-Term Benefits of Adding a Pedometer to Pulmonary Rehabilitation for COPD: The Randomized Controlled STAR Trial. Int J Chron Obstruct Pulmon Dis. 2021;16:1977-88..
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Cross-sectional study on patients’ understanding and views of the informed consent procedure of a secondary stroke prevention trial. European Journal of Neurology [Internet]. 2021;28(8):2639-47. Available from: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/ene.14917.
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Reduzierte Exazerbationsraten 3 Monate und 1 Jahr nach pneumologischer Rehabilitation bei Patienten mit nicht kontrolliertem Asthma–Sekundäranalyse der EPRA-RCT. Pneumologie. 2021;75(S 01):S8-S9..
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Die Zunahme der körperlichen Aktivität (physical activity) 6 Wochen nach einer stationären pneumologischen Rehabilitation bei COPD-Patienten korreliert mit einer Verbesserung der Lebensqualität. Pneumologie. 2021;75(S 01):S7..
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Health literacy bei onkologischen Rehabilitanden und deren Relevanz für den subjektiven Rehabilitationsverlauf [The Impact of Health literacy on Health Outcomes in Cancer Patients Attending Inpatient Rehabilitation]. Die Rehabilitation. 2021;60(02):102-9..
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Wirksamkeit von Inspirationsmuskeltraining in der pneumologischen Rehabilitation bei Post-Covid-19-Patienten. Pneumologie. 2021;75(S 01):P737..
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Impaired psychological well-being of healthcare workers in a German department of anesthesiology is independent of immediate SARS-CoV-2 exposure - a longitudinal observational study. Ger Med Sci. 2021;19:Doc11..
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Towards a better understanding of physical activity in people with COPD: predicting physical activity after pulmonary rehabilitation using an integrative competence model. Chronic Respiratory Disease [Internet]. 2021;18:1479973121994781. Available from: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1479973121994781.
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Short-term Effects of a Three-week Inpatient Post-COVID-19 Pulmonary Rehabilitation Program - a Prospective Observational Study. PREPRINT (Version 1) available at Research Square [https://doi.org/10.21203/rs.3.rs-578230/v1]; 2021..
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Unexpressed psychosocial needs in cancer patients at the beginning of inpatient rehabilitation: a qualitative analysis. Journal of Psychosocial Oncology [Internet]. 2021;39(2):173-88. Available from: https://doi.org/10.1080/07347332.2020.1819931.
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Does pulmonary rehabilitation (PR) affect dysfunctional breathing (DB) in asthmatics?. European Respiratory Journal. 2020;56(suppl 64):2939..
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How does the EQ-5D-5L perform in asthma patients compared with an asthma-specific quality of life questionnaire?. BMC Pulmonary Medicine [Internet]. 2020;20(1):168. Available from: https://doi.org/10.1186/s12890-020-01205-8.
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Prevalence and predictors of cancer patients’ unexpressed needs in the admission interview of inpatient rehabilitation. Psycho-Oncology [Internet]. 2020;29(10):1549-56. Available from: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/pon.5450.
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Combined genome-wide transcriptomic and epigenetic profiling across disease stages identifies novel regulators of COPD in human lung fibroblasts. European Respiratory Journal. 2020;56(suppl 64):2587..
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Question prompts to empower cancer patients: results of a randomized controlled trial. Supportive Care in Cancer [Internet]. 2020;28(6):2571-9. Available from: https://doi.org/10.1007/s00520-019-05036-0.
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The impact of disease-specific fears on outcome measures of pulmonary rehabilitation in patients with COPD. Respiratory Medicine [Internet]. 2019;146:87-95. Available from: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0954611118303883.
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Asthma control (AC) and Quality of life (QoL) one year after Pulmonary Rehabilitation (PR). European Respiratory Journal. 2019;54(suppl 63):PA513..
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Yoga intervention and reminder e-mails for reducing cancer-related fatigue - a study protocol of a randomized controlled trial. BMC Psychology [Internet]. 2019;7(1):64. Available from: https://doi.org/10.1186/s40359-019-0339-3.
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EPRA-RCT: Effektivität pneumologischer Rehabilitation bei Asthma. Vols. 73. 2019..
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Effects of nationwide implementation of work-related medical rehabilitation in Germany: propensity score matched analysis. Occupational and Environmental Medicine [Internet]. 2019;76(12):913. Available from: http://oem.bmj.com/content/76/12/913.abstract.
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Illness representations, pain and physical function in patients with rheumatic disorders: between- and within-person associations. Psychology & Health [Internet]. 2019;34(2):200-15. Available from: https://doi.org/10.1080/08870446.2018.1523406.
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Pre-post changes in main outcomes of medical rehabilitation in Germany: protocol of a systematic review and meta-analysis of individual participant and aggregated data. BMJ Open. 2019;9(5):e023826..
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Baseline health status and setting impacted minimal clinically important differences in COPD: an exploratory study. Journal of Clinical Epidemiology [Internet]. 2019;116:49-61. Available from: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0895435618309922.
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Leventhal’s common-sense model and asthma control: Do illness representations predict success of an asthma rehabilitation?. Journal of Health Psychology [Internet]. 2019;24(3):327-36. Available from: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1359105316651332.
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Thresholds for clinically important deterioration versus improvement in COPD health status: results from a randomised controlled trial in pulmonary rehabilitation and an observational study during routine clinical practice. BMJ Open. 2019;9(6):e025776..
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Inspiratory muscle training does not improve clinical outcomes in 3-week COPD rehabilitation: results from a randomised controlled trial. European Respiratory Journal [Internet]. 2018;51(1):1702000. Available from: https://erj.ersjournals.com/content/erj/51/1/1702000.full.pdf.
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Psychosoziale Bedürfnisse und Belastungen bei onkologischen Rehabilitanden: Warum werden sie im Aufnahmegespräch nicht geäußert bzw. erkannt?. Psychother Psychosom Med Psychol. 2018;68(08):e44..
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The Impact of Loneliness on Outcomes of Pulmonary Rehabilitation in Patients with COPD. COPD: Journal of Chronic Obstructive Pulmonary Disease [Internet]. 2018;15(5):446-53. Available from: https://doi.org/10.1080/15412555.2018.1471128.
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Assessment of depression before and after inpatient rehabilitation in COPD patients: Psychometric properties of the German version of the Patient Health Questionnaire (PHQ-9/PHQ-2). Journal of Affective Disorders [Internet]. 2018;232:268-75. Available from: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0165032717324291.
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Implementing the German Model of Work-Related Medical Rehabilitation: Did the Delivered Dose of Work-Related Treatment Components Increase?. Archives of Physical Medicine and Rehabilitation [Internet]. 2018;99(12):2465-71. Available from: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0003999318304441.
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The interrelations among aspects of dyspnea and symptoms of depression in COPD patients – a network analysis. Journal of Affective Disorders [Internet]. 2018;240:33-40. Available from: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0165032718307651.
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Reha-Komponenten im Patientenfokus – Sekundärdatenauswertung der Befragungen von COPD- und Asthma-Rehabilitanden. Zeitschrift für Evidenz, Fortbildung und Qualität im Gesundheitswesen [Internet]. 2018;135-136:41-9. Available from: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1865921718300618.
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Assessing health status over time: impact of recall period and anchor question on the minimal clinically important difference of copd health status tools. Health and Quality of Life Outcomes [Internet]. 2018;16(1):130. Available from: https://doi.org/10.1186/s12955-018-0950-7.
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Including changes in dyspnea after inpatient rehabilitation improves prediction models of exacerbations in COPD. Respiratory Medicine [Internet]. 2018;141:87-93. Available from: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0954611118302257.
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